Hej!
”Värnamo City startar E-handels portal” löd rubrikerna runt om i landet. Aldrig någonsin kunde jag tänka mig att Värnamo Citys projekt kring en gemensam E-handelsplattform för handeln i Värnamo skulle bli så uppmärksammad.
Cityhandeln är under förändring.
Inte bara i Värnamo utan i alla städer. Även större städer som Malmö och Göteborg
märker förändringen. Man ser tydliga tecken på att den traditionella handeln
blandas upp allt mer med nya affärsverksamheter. Gym, caféer, restauranger, massage, hudvård och skönhetssalonger blir allt mer synliga i stadsmiljön. Banker flyttar från gatulägen och nya utrymmen frigörs. Helt plötsligt dyker det upp ett Showroom för ett varumärke. Ett rum där du kan känna och klämma, men inte nödvändigtvis köpa. Allt för att tillgodose nya behov. Jag läste helt nyligen att Ikea öppnar ett Showroom i Danderyd utanför Stockholm allt för att man vill komma närmare kunden. Även om fler affärer än någonsin genomförs över nätet så fyller fortfarande den
fysiska butikslokalen en väldigt viktig roll.
Hur kommer City att förändras?
Som jag redan har skrivit så tror jag på en mer upplevelsebaserad handel i Värnamo där självklart de traditionella butikerna kommer ha det största utrymmet, men jag tror även att de traditionella butikerna måste våga tänka nytt och satsa på oprövade kort. Mer happening, överraskningar och erbjudanden som fångar kundens intresse tror jag behövs för att möta dagens kundbehov. Jag tror på mer samarbeten mellan de olika
näringarna som finns i City. En kundkväll hos en klädhandlare där temat är fest borde rimligtvis kunna passa bra ihop med en hemelektronikaffär som samtidigt visar sitt utbud av högtalare. Ett inköp hos bokhandlaren kanske skulle innebära ett erbjudande
om shoppinglunch hos restaurangen runt hörnet? En nyinköpt resa till Mallorca ger dig rabatter hos någon som säljer solkräm? Eller som skomakaren sa: En butik som även har ”bikein” för cyklister? Ja, möjligheterna är många och endast fantasin sätter gränserna.
Citys utbud
Värnamo Citys ehandels portal är ett av många sätt för att möta dagens behov hos våra kunder. Här kommer Citys utbud att synas på ett enkelt sätt. Deltagande butiker väljer i vilken omfattning de vill vara med. Kanske med en produkt eller med tjugo
produkter eller tjänster. Det är helt upp till var och en. Det viktigaste är att visa på vilket fantastiskt utbud vi har i Värnamos centrum. Nästan som Gekås, Grand Samarkand
eller A6. Lite mer utspritt, men på ett mycket vackrare område och mer genuint.
Förhoppningsvis med högre service och kunskap än vad andra kan erbjuda.
Digitala Presentkort
I januari lanserade vi de nya digitala presentkorten. Ett presentkort som du kan använda i fler än 40 butiker. Min förhoppning är att presentkortet kan bli lite som en lokal valuta i framtiden. Presentkortet används precis som vilket bankkort som helst och passar som gåva vid många tillfällen.
Värnamo är en stark Köpstad
Tidningen Köpstaden som från och med detta nummer distribueras och produceras
genom Hallpressen når nu hela 200 000 läsare. Värnamo är en stark Köpstad och jag vill att så många som möjligt får möjligheten att upptäcka oss. Med en stark handel ser vi till att kommunen kan växa och nå kommunens vision om att bli 40 000 invånare 2035.
Mycket händer
I Värnamo City kommer det hända mycket under året. Det blir traditionella marknader, hälsolördag, Karneval och italiensk matmarknad för att nämna några. Håll dig uppdaterad på vår nya hemsida varnamocity.se eller via den välbesökta facebooksidan,
facebook.com/varnamocity.
Anders Wallin
Centrumledare
Kommentarer 0